Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013

„Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013” to pierwsze tak obszerne kompendium wiedzy o współczesnym polskim wzornictwie prezentujące niemal 120 produktów autorstwa 90 dizajnerów oraz obszerne wywiady z najważniejszymi z nich, m.in. z Tomkiem Rygalikiem, Oskarem Ziętą, Bartoszem Piotrowskim, Renatą Kalarus, Michałem Łojewskim.

5087_lightbox_Zaprojektowanemockup

Publikacja dokumentuje zmiany, jakie na przestrzeni ostatnich lat zaszły w polskim wzornictwie. Jest podsumowaniem i zamknięciem okresu, gdy dizajn z dziedziny postrzeganej jako sztuka trafił do powszechnej świadomości Polaków, stał się też rozpoznawalną marką za granicą. Książka pokazuje, że niewątpliwy sukces polskiego meblarstwa nie jest jedynym osiągnięciem naszego wzornictwa. Projektujemy urządzenia specjalistyczne i AGD, zabawki i lampy, ubrania, a konstruowane według koncepcji polskich dizajnerów pociągi jeżdżą po Europie.

Dizajn w Polsce ma swoje indywidualności i rozpoznawalne, sztandarowe projekty. Jest na tyle złożony i różnorodny, że zdobycie wiedzy o nim wymaga dobrego przewodnika. Album „Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013” nie pomija żadnego z istotnych zjawisk w rodzimym wzornictwie, pokazuje ważnych projektantów i najlepsze produkty. Autorzy, redaktor naczelna i współpracownik Ogólnopolskiego Kwartalnika Projektowego 2+3D, na karty swojej książki przenieśli dziennikarski krytycyzm i dociekliwość. Z zamieszczonych w albumie wywiadów z designerami dowiemy się, co ich zdaniem odróżnia dobry projekt od słabego, co jeszcze w polskim wzornictwie nie funkcjonuje sprawnie i dlaczego tak się dzieje a także czego możemy się spodziewać w przyszłości. Najlepsi specjaliści w swojej dziedzinie opowiadają, jak projektować fotel, pociąg, łódź, jak stworzyć markę modową. Dizajnerzy zdradzają też jakie wartości, tradycje i metody mają udział w ich pracy koncepcyjnej.

5088_lightbox_Zaprojektowanespread01 5089_lightbox_Zaprojektowanespread02 5090_lightbox_Zaprojektowanespread03

„Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013” to uzupełniona o nowe treści, polskojęzyczna wersja publikacji Czesławy Frejlich i Dominika Lisika „Polish Design: Uncut”, opracowanej w 2013 roku przez 2+3D dla Instytutu Adama Mickiewicza.

 

 

CYTATY Z KSIĄŻKI

Wciąż potrzebna jest edukacja, na pewno musimy nauczyć naszych odbiorców dizajnu. Nie chciałbym, aby był – jak w potocznym rozumieniu – fanaberią, przez którą trzeba płacić trzykrotnie więcej, nie wiadomo dlaczego. Zdarza się, że wzornictwo jest postrzegane wyłącznie jako narzędzie do zwiększenia sprzedaży i mamienia konsumentów.

Piotr Kuchciński

„Mamy świadomość, że by dogonić świat, nie wystarczy biec – musimy biec szybciej niż inni. Dizajn w naszych warunkach jest doskonałym narzędziem rozwoju, stosunkowo niedrogim, a znajdującym uzasadnienie w świadomości użytkowników.

Bartosz Piotrowski

Nie mamy takiej tradycji, jaką mają chociażby Włosi, którzy wyssali dizajn z mlekiem matek. Świadomość potrzeby dobrego projektowania buduje się latami, tego nie da się szybko osiągnąć. Nasza siła zawiera się w niebywałej dynamice i chęci rozwoju. Polacy łakną nowości i innowacji.”

Michał Łojewski

„Dzięki większej empatii i zdolności do wnikliwej obserwacji projektanci, bardziej niż producenci i pracujący dla nich menadżerowie, potrafią zrozumieć ludzi i ich rzeczywiste potrzeby. Potrzeby, nie zachcianki.

Andrzej Śmiałek

 

5091_lightbox_Zaprojektowanespread04 5092_lightbox_Zaprojektowanespread05 5093_lightbox_Zaprojektowanespread06 5094_lightbox_Zaprojektowanespread07 5095_lightbox_Zaprojektowanespread08 5096_lightbox_Zaprojektowanespread09

Źródło: http://www.2plus3d.pl/artykuly/zaprojektowane-polski-dizajn-2000-2013

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *